Методична скарбничка





Розпочато відбір підручників для учнів 8 класу

З 29 квітня до 11 травня вчителі загальноосвітніх навчальних закладів зможуть відбирати підручники для учнів 8 класу за електронними версіями оригінал-макетів. Електронні версії підручників вже розміщені на Репозитарії навчального контенту http://osvita.ua/school/51257/


 

Методичні рекомендації щодо вивчення зарубіжної  літератури у  2015-2016 навчальному році
У 2015-2016  навчальному році вивчення зарубіжної  літератури в  5-7 класах здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
У 8-9 класах – за програмою: Зарубіжна література. 5–12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Ірпінь: Перун, 2005.
Програми розміщені на офіційному сайті МОН: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/.
У 10-11 класах – за програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 №1021 (офіційний сайт МОН –  http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869542).
Програми курсів за вибором і факультативів, рекомендованих Міністерством, вміщено у збірниках:
Збірник програм курсів за вибором і факультативів зі світової літератури. 8–11 класи. Книга 1.  Тернопіль: Мандрівець, 2011;
Збірник програм курсів за вибором і факультативів із зарубіжної літератури.  5 – 7 класи: Біла Церква: ТОВ «ОФСЕТ»;
Збірник програм курсів за вибором і факультативів із зарубіжної літератури.  8 – 11 класи: Біла Церква: ТОВ «ОФСЕТ» (лист МОН України від 29.05.2015  № 14.1/12-Г- 333).
У навчальну програму із зарубіжної літератури для 5 – 9 класів   внесено зміни, затверджені наказом МОН від 29.05.2015 № 585.
5 клас
Збільшено кількість годин (на 2) на вивчення теми «Казки народів світу»  за рахунок теми «Природа і людина».
6 клас
Збільшено кількість годин ( відповідно по 1) на вивчення тем «Вступ» і «Міфи народів світу» за рахунок тем «Пригоди і фантастика», «Людські стосунки».
Твори «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя) і «Листівки з видами міст» винесено на альтернативне вивчення (1 твір за вибором учителя).
Повість-казку «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері перенесено до 8 класу (у розділ «Література XX-XXI ст.» на обов’язкове вивчення).
Повість «Брати Лев’яче серце» А. Ліндгрен перенесено до списку додаткового читання.
7 клас
Балади про Робіна Гуда винесено на альтернативне вивчення.
Баладу «Садко» перенесено до списку додаткового читання.
Вірш «Круки» І. Вайсгласса перенесено до списку додаткового читання.
Вірш «Зінка» Ю. Друніної перенесено до списку додаткового читання.
Вірш «Нас не треба жаліти…» С. Гудзенка замінено на вірш «До побачення, хлопчики…» Б. Ш. Окуджави.
Твори «Золотий жук» Е. По і оповідання «Пістрява стрічка», «Спілка рудих» А. Конана Дойла винесено на альтернативне вивчення (1-2 твори згаданих письменників за вибором учителя та учнів).
Твори «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема і «Пурпурові вітрила» О. Гріна винесено на альтернативне вивчення (1 твір за вибором учителя та учнів).



Про зміну назви навчального предмета

Наказом МОН від 08.05.2015 р. № 518 "Про внесення змін до деяких  наказів" внесені зміни до назви предмета "Світова література" на "Зарубіжна література"

  


Найкращі інтернет-ресурси для вчителів 

світової літератури





Різновиди помилок завантажити




Як легко запам'ятати віршові розміри завантажити



МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
   В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ                                                                УСІХ ТИПІВ У 2016/2017 н. р. завантажити

Обов'язкова кількість видів контролю 5-9 класи завантажити



Можливі види контрольних робіт. завантажити



Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
з української та зарубіжної літератур і літератур національних меншин
. завантажити



Вимоги до оцінювання контрольних творів


Патріотичне і морально-етичне виховання учнів у процесі вивчення зарубіжної літератури в 7 класі
Ольга Ніколенко, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г, Короленка, заслужений діяч науки і техніки України
Всесвітня література в школах України. - 2015. - № 6. - С.3-6 . переглянути 



Використання тестових технологій на уроках світової літератури

1. Урок в сучасній школі. Яким він має бути? Чи застаріли вимоги, що пред’являються до побудови уроку, методика його проведення? Звичайно ж, ні. Триєдність цілей (повчальна, розвиваюча і виховуюча) – обов’язковий компонент будь-якого уроку.
2. Проте сучасне життя вносить свої корективи в методику викладання. Сьогодні немає такого викладача, який не мріяв би про те, щоб його спілкування з учнями було б захоплюючим, цікавим, емоційним, а головне – тим цінним придбанням, яке б учні змогли перетворити у власне світосприйняття і світовідчуття. Формування нового мислення нерозривно пов’язане з тим інформаційним простором, в якому мешкає учень, в якому пізнає навколишню дійсність, в якому він активно діє.
3. В наш час стало очевидним, що основним способом навчання, що припускає суб’єктну позицію учнів, є діяльністний підхід в освіті і вихованні. Це пояснює необхідність використання освітніх технологій, які забезпечують і стимулюють активну самостійну і спільну діяльність учнів.
4. Тестова форма стала досить актуальною і значимою в навчанні. Тести сприяють рішенню учбових завдань по оволодінню програмними знаннями, уміннями і навичками. Використання на уроці тестів вимагають від учителя переходу від звичної ролі наставника і контролера до позиції спостережливого помічника, який менше учить і виховує, а більше допомагає дітям вчитися самостійно, фіксувати і аналізувати індивідуальну траєкторію вчення кожної дитини.
5. У своїй роботі я використовую різні способи оцінювання при перевірці знань учнів, один з них – тестування. Мене притягає те, що тестовий контроль – це оперативна перевірка якості засвоєння, негайне виправлення помилок, висока міра об’єктивності отримуваних результатів, заповнення пропусків. Таким чином, це дає можливість учителеві швидко провести перевірку знань учнів і без зайвих витрат часу і сил обробити отриману інформацію. Ще однією перевагою тестів в порівнянні з іншими формами контролю є те, що усі учні знаходяться в рівних умовах, що дозволяє об’єктивно порівнювати їх досягнення; виключається суб’єктивність учителя; результати тестування піддаються статистичній обробці.
6. Використання тестових завдань дозволяє учителеві визначити, як учні опановують знання, уміння і навички, а також проаналізувати свою педагогічну діяльність. Учні зможуть дізнатися про свої досягнення або пропуски у вивченому матеріалі, порівнювати свої результати з еталоном, тим самим у школярів розвивається самоконтроль.
При складанні тестів використовуються різні види завдань, які дозволяють визначити рівень уміння школярами вирішувати нові конкретні завдання на основі отриманих відомостей. Так, наприклад, в тестах, що вимагають репродуктивних відповідей учнів, перевіряються знання різних понять, визначень, правил, передбачених програмовим матеріалом, які треба запам’ятати і відтворити. Для цього використовуються різні види завдань.
  • Завдання вільного викладу, які характеризуються відсутністю обмежень у відповідях по суті завдання при суворому дотриманні вимоги однозначності правильної відповіді(у формі вписування словосполучення, фрази, речення).
  • Завдання з альтернативним типом відповіді пропонують наявність двох варіантів відповідей(так – ні, правильно – неправильно) і сприяють виявленню рівня засвоєння складних розгорнутих визначень, правил. Цей вид завдань використовується для виявлення таких показників, як уміння визначати значення фактів, підводити під поняття, встановлювати причину
  • Завдання з багатим вибором відрізняються варіативністю вибору відповіді. Школяру необхідно підкреслити або відмітити номер відповіді, яку він вважає правильною. Тестові завдання з множинним вибором я використовую у разі, якщо треба проконтролювати засвоєння знань за деякими показниками – не лише відтворення, але і більш комплексні уміння. Цей вид завдань зазвичай складається з власне завдання і списку відповідей на нього(найбільш раціональним вважається набір з 4-5 відповідей). Відповідь учня полягає у виборі того варіанту із запропонованого набору, який, на його думку, є найбільш правильним, кращим або єдиним в рішенні поставленої задачі або єдиним в рішенні поставленої задачі або питання.
  • Завдання на відновлення відповідності передбачають смислове з’єднання елементів двох списків, де якому-небудь слову, символу, фразі в одній колонці необхідно знайти відповідь в іншій колонці. Головна перевага завдань-відповідностей – компактна форма, яка дає можливість у відносно короткий час проконтролювати засвоєння великої кількості учбового матеріалу.
При цьому можна вдало поєднувати тест, спрямований на перевірку знань і умінь учнів, з вправами по актуалізації(і корекції у разі потреби) цих знань і умінь, тобто оптимально поєднувати контроль і подальше повторення.
7. У своїй роботі я використовую тести трьох видів. Вхідний тест дається на початку вивчення теми. Він спрямований на попередження неуспішності, пов’язаній з наявністю пропусків, що заважають успішному засвоєнню нової інформації. Цей тест дозволяє не лише визначити, в якому ступені школярі підготовлені для глибшого засвоєння чергової порції учбового матеріалу, але і судити про те, що треба зробити, щоб ліквідувати недоліки.
Починаючи вивчення літературного твору, пропоную учням виконати тестову роботу, результати якої дозволяють провести діагностику готовності класу і кожного учня до вивчення художнього твору. Як правило, питання першої діагностичної тестової роботи по літературі пов’язані зі змістом твору, знанням тексту. У такій роботі 10 тестових питань. Вона розрахована на 10-15 хвилин уроку, оформлена у вигляді презентації, виконаної в програмі PowerPoint. Критерії оцінювання роботи постійні: кожна правильна відповідь – 1 б. Результати роботи фіксуються в зошитах учнів, дозволяють учителеві не лише проконтролювати знання тексту учнями, але і визначити область труднощів, з’ясувати, випадкова це помилка або стійкий пропуск в знаннях.
Уважний аналіз результатів тесту дозволяє визначити, де, і, найголовніше, чому можуть надалі виникнути труднощі із засвоєнням нового матеріалу. Крім того, діагностичне тестування може сприяти обгрунтованому, мотивованому відбору матеріалу для повторення з учнями попереднього матеріалу перед вивченням нової теми. Безпосередньо після діагностуючого тестування треба повідомити учням правильні відповіді на кожне завдання. Після аналізу помилок я можу здійснити ефективне, своєчасне повторення того матеріалу, на який спирається новий матеріал.
Проміжний тест проводжу, як правило, після вивчення нового матеріалу, але перед рішенням основних, типових завдань на застосування отриманих знань. Основною метою цього тестування є перевірка правильності відтворення і розуміння учнями визначень, правил, алгоритмів, оскільки продуктивного творчого навчання не може бути на порожньому місці, без репродуктивних тренувань. Правильність своїх відповідей учень може перевірити, відкривши потрібну сторінку шкільного підручника. При цьому здійснюється найбільш ефективне, цілеспрямоване коригування знань учнів.
Тести третього виду, призначені для завершального контролю, я використовую після того, як вже проведені тренувальні вправи на застосування нових знань. У такий тест включені питання для визначення глибини теоретичного матеріалу, а не для його простого репродуктивного відтворення.
Тести я застосовую не лише при індивідуальній роботі, але і при роботі учнів в групах, в парах. Тестовий контроль підвищує інтерес учнів до предмета. Тести сприяють розвитку в учнів уміння спостерігати, узагальнювати, проводити аналогії, робити висновки і обгрунтовувати їх.
8. На своїх уроках я використовую наступні види тестів :
- тести з вільним вибором відповіді, що припускають заповнення пропусків в істинних твердженнях або правильних формулюваннях визначень або правил.
Фольклорна балада – хорова пісня в середньовічній західноєвропейській поезії, пізніше – невеликий … …, в основі якого якийсь … випадок; багато балад пов`язані з … … або переказами, із …, таємничими подіями (сюжетний вірш,незвичайний, історичними подіями, фантастичними).
- тести альтернативні, які вимагають встановлення істинності або хибності тверджень. Ми їх називаємо “Вірю – не вірю”:
1. Бароко – це стиль літератури,який відзначається художньою яскравістю й пишністю, великою силою емоційного впливу, ідейною багатозначністю, в основі якої – драматично загострене сприйняття світу та людини
2. Завдяки бароко поширився такий жанр як сонет
Якщо учні згодні з твердженням, вони ставлять знак “+ “, якщо ні, то знак “-”. Можна використати певні кольори. Наприклад, згоден – червоний, а не згоден – зелений . Тоді в результаті повинні вийти певний колірний малюнок , по якому учитель легко може визначити помилки.
- виборні тести, які припускають вибір одного або декількох відповідей з цілого ряду варіантів. У своїй роботі я використовую декілька варіантів цих тестів.
1. Укажіть, як називали добу класицизму у Франції:
а) «доба Расіна»;
б) «доба Мольєра»;
в) «доба Корнеля».
clip_image0042. Укажіть назву театру, який заснував Мольєр:
а) «Сучасний театр»;
б) «Блискучий театр»;
в) «Славетний театр».
- цікаві тести, тести, які ведуть до створення схем, графіків, малюнків, слів. У таких комплексних завданнях кожен знаходить цікаве для себе: розфарбовування, малювання, пошук відповідей на теоретичні питання, практичне використання знань. Це може бути:
“Дешифровщик” Учням треба розшифрувати прізвище автор твору, героїв, вислів.
9. Як показує досвід, при використанні тестових діагностичних робіт на уроках літератури психологічний фон уроку відрізняється від традиційної контрольної роботи. Учні не випробовують стресових ситуацій, нервової напруги, пов’язаної з переживаннями за майбутній результат. Взаємоперевірка завдань, обговорення результатів самоконтролю в парах, загальне обговорення результатів самоконтролю – ці та інші моменти, поза сумнівом, сприяють активізації пізнавальної діяльності, є стимулом до поглиблення знань, показують зростання досягнень учнів, ведуть до підвищення якості освіти.
“Єдиний шлях, що веде до знання, – це діяльність”, – сказав Б. Шоу. Ці слова я вважаю девізом своєї роботи і дуже хочу, щоб вони стали життєвим девізом моїх учнів. З цією метою і намагаюся робити свої уроки інформаційно насиченими, різноманітними і цікавими.